Monday, October 27, 2014

How to use a Brayer

Jag har  i många år haft en brayer liggandes i min verktygslåda. Jag hade aldrig använt den och den låg mest oh samlade damm, tills jag en dag var i USA och träffade Heidi Swapp och hon visade hur bra den var att använda när du använder Glimmer Mister av olika slag. Denna video spelade jag in för några år sedan och där ser ni hur jag använder just en brayer.

I have had a brayer in my drawer for many years without knowing how to use it. But when I met Heidi Swapp att CHA i USA a couple of years ago she showed me how to use it when I´m playing with Glimmer mists. This is a video I made a couple of years ago on how to use the brayer with Glimmer mist.






Brayern är bra att använda till att fästa olika bitar och saker när du arbetar med mixed media, samt att släta ut färg när du jobbar med mixed media projekt. Ibland vill du ha vissa lager tunnare och då är brayern ett fantastiskt hjälpmedel.

Men brayern har även använts flitigt bland kortmakarna av den "gamla skolan", de som verkligen vet hur man skapat härliga bakgrunder och jobbar med olika stämpeldynor.

I denna video och jag skapat ett kort med stämpeldyna och brayer och skapat en maskad bakgrund till mitt vinterlandskap.

You can use the brayer to stick down and adhere small objects to your projects when you are working with mixed media.But when it comes to the "old school" in card making they often used the brayer to create there own background.

In this video you can se how I´m using it to create a masked background to my vinter motive.













 Jag har gjort ett ganska enkelt höst/Alla helgonakort. Med brayer, distress stains, en mask och modellingpaste gjorde jag min bild. Först använde fixade jag masken och lät det torka ordentligt innan jag färgade in så mycket det gick med brayern och fick på så sätt "glorian" runt skelettet.

I've made a simple autumn/all saintsday card. With a brayer, distress stains, a mask and modelingpaste. First I fixed the mask and let it dry before I use the stains on my brayer to put as much colour as possible around the skeletton.


Ramen med huvudet är utskuren med min cameo.
 The frame with the head is cut out with my cameo.



********************************************

Jag hoppas ni får en härlig pysslig vecka, tack för att ni tittade förbi!

Hoppas att detta inspirerar er att använda en bryer.

I hope this inspired you to get creative wih the bryer.

/Anna-Lena
DT StampARTic


No comments: